w-move-outside
Fitfood, Sportlife

Mijn 7 tips voor een fit leven

Een nieuw jaar, dus nieuwe kansen! Eigenlijk hoef je niet te wachten tot januari om hiermee te beginnen. Elk moment en elk uur van de dag kan jij deze keuze maken. Ik wil je helemaal niet overspoelen met tal van regeltjes, want ik geloof niet in regels. Wanneer mensen mij regels opleggen, dan voel ik me helemaal niet meer goed in mijn vel. Hieronder gewoon 7 tips die je op weg zullen helpen om de Fit For Life vol te houden. 

1. Vijf porties groenten en fruit per dag

Ze leveren weinig calorieën en bevatten de nodige vitamines en vezels. Eet dus dagelijks drie porties groenten en twee porties fruit. 

yug5rwlnmkc-cecilia-par

2. Drie x sporten per week

Voor een runaholic als ik is 3x sporten per week helemaal geen extra moeite, maar ik besef dat dit niet voor iedereen even makkelijk is. Een halfuurtje per dag bewegen is al een goed begin. De trap in plaats van de lift nemen, je auto even verder parkeren, met de fiets naar het werk, een wandeling met de hond, … allemaal kleine dingen die je heel makkelijk aan dat halfuurtje beging kunnen helpen. Naast cardio is het ook belangrijk om spierverstevigende oefeningen te doen. Ik train bij W-Move. Een trainingscentrum die helemaal gericht is op jouw noden. 

w-move

3. Water

Zeker 1,5 tot 2 liter vocht hebben we per dag nodig om alle processen in ons lichaam goed te kunnen doen. Water regelt onze lichaamstemperatuur, transporteert voedingsstoffen en verwijdert afvalstoffen uit ons lichaam. 

4. Wees niet bang van vet 

Plantaardig vet heeft je lichaam nodig. Bepaalde vitamines zijn zonder vet niet oplosbaar. Dus minstens twee tot drie porties plantaardige vetten per dag zijn echt nodig voor je lichaam. Eet bijvoorbeeld twee keer per week vis, en verder kip en mager vlees, of een groentenburger, tahoe, tempeh of peulvruchten. Je kan bijvoorbeeld 1 koffielepel olijfolie of lijnzaadolie gebruiken in de bereiding van je maaltijd. Smeer een beetje boter op je brood of voeg een koffielepel gehakte noten toe aan je salade of yoghurt. 

5. Kies voor volkoren

Laat de witte, geraffineerde producten aan de kant, maar kies voor de volkorenvariant zoals volkoren brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Volkorenproducten leveren meer vezels, vitaminen en mineralen. Voedingsvezels zorgen voor een goede spijsvertering en een voldaan gevoel na het eten. Je vindt vezels ook in groenten, fruit en peulvruchten. 

6. Eet minder suiker

Suiker werkt verslavend. Overal zit het in verstopt, dus je krijgt sowieso een pak meer suiker binnen dan je zelf denkt. Beperk de inname toegevoegde suiker door minder snoep, chocolade, zoet beleg, taart, koeken te eten en frisdrank te drinken.

7. Eet meer eiwitrijke producten

Eiwitten geven je lang een verzadigd gevoel. Ze bevatten aminozuren; de bouwstenen van ons lichaam. Eet ze elke dag in kleine porties, bij elke maaltijd. Je vindt ze in vlees, vis, eieren, bonen, noten en zaden. 

stocksnap_ehs7njy7kt
Running

Let’s get personal: de verwaarloosde bikinibody van 2016

Zeker een jaar was het gelukt om mijn weegschaal te negeren. Elke morgen passeer ik ze op mijn badkamer om even te bekijken en dan gewoon zo snel mogelijk door te wandelen. Ik vond het goed zo zonder weegschaal. Want ik wil mijn humeur niet laten afhangen van een getalletje. Stiekem had ik waarschijnlijk zonder weegschaal het gevoel dat ik mezelf iets meer kon veroorloven. Niet dat ik echt moest opletten op wat ik at, want ik mag heus niet klagen. Dus dat die weegschaal het niet deed vond ik best oké. Eigenijk stond ik er vroeger ook zelden op. In de periode dat ik erg veel liep, heel weinig snackte en weinig suiker at, woog ik 53 kilo. Maar 53 kilo voor 1m75 was misschien heel mooi op een catwalk in Milaan, maar in bikini op het strand zag ik er iets minder ‘hot‘ uit. 1,5 jaar geleden ben ik terug meer gaan genieten en veel minder streng voor mezelf geworden. Ook ben ik wat meer gaan focussen op kracht- en functionele oefeningen in de fitness. Ik ging van 53 kilo naar 57 kilo. Wat eigenlijk perfect voor me is. Continue Reading

tagliata
Big Plates / Hoofd, Healthy Cooking, Mini / Voor

Tagliata met rucola, tomaatjes, parmezaan en scotch beef

Eén van mijn favoriete gerechtjes met vlees is tagliata. Ik eet het liefst puur en onbewerkt en hou niet zo van steak met frietjes en een romig pepersausje bovenop. Geef mij maar een puur stukje Scotch Beef met rucola, kerstomaatjes en parmezaan. Dit stuk Scotch Beef PGI is grasgevoerd vlees. Deze runderen uit Schotland eten het hele jaar door uitsluitend gras. Dit maakt het vlees zowel gezonder als duurzamer. Het recept is heel eenvoudig, enige voorwaarde is uiteraard dat je dit stukje vlees in perfect gebakken schijfjes serveert. Heb je moeite om vlees perfect te bakken? Probeer dan eens deze app Perfect Steaks and Roasts, die je helpt om je vlees de perfecte cuisson te geven.

Continue Reading

amandel-vijgentaartje-3
Guilty / Desserts, Herfst, Sweets / Less Sugar

Amandel-vijgentaartje

De winter is begonnen! Dus de koudste maanden van het jaar staan weer voor de deur. Voorlopig hoor je me nog niet klagen. Ik geniet met volle teugen van deze tijd van het jaar. Nu is het ook overal zo gezellig! Mijn kerstboom staat en dat maakt mijn appartement nog net iets gezelliger. De straten zijn zo mooi verlicht en de kille, grijze dagen, krijgen zo opnieuw meer kleur en warmte. Rondwandelen met een dikke muts en sjaal in de stad is nu gewoon heerlijk. En wat is leuker dan op koude dagen bij de koffie, chocomelk of thee, een stukje versgemaakte taart te eten? Dan moet je absoluut dit vijgentaartje met amandelen proeven. Het zou perfect als dessertje kunnen met een bolletje vanille-ijs. Dit vijgentaartje is geïnspireerd op dit van Jeroen Meus. Hij gebruik gewone bloem en suiker, maar ik heb het recept een beetje aangepast en gewerkt met stevia en speltbloem waardoor het toch een ‘gezonder’ stukje taart wordt. De verse vijgen zorgen voor de zoete toets waardoor je eigenlijk echt niet zoveel suiker nodig hebt zoals we in een klassieke taart gebruiken.  Continue Reading

glutenvrij eten
Foodinspiratie

5 mythes over glutenvrij eten op een rij

Glutenvrij eten is hip, veel mensen volgen tegenwoordig een glutenvrij dieet. Maar wat zijn gluten nou eigenlijk en is het voor iedereen beter om glutenvrij te eten? Met de feestdagen in het vooruitzicht som ik 5 glutenvrije mythes op: je wil je glutenvrij etende gasten immers niet voor de borst stoten! Continue Reading

auberginelasagne-met-mozzarella
Big Plates / Hoofd, Groenten, Skinny, Veggie

Auberginelasagne met ricotta en mozzarella

… Maar dan zonder pasta. Het is een heerlijke ovenschotel met laagjes aubergines, ricotta en mozzarella. En weet je wat zo leuk is aan dit gerechtje? Het is met zoveel liefde gemaakt! Maar serieus he. Al mijn gerechtjes zijn uiteraard met liefde gemaakt, maar dit nog net iets meer 😉 Deze auberginelasagne was echt voor iemand in het bijzonder. Het was zelfs een risico om deze auberginelasagne te serveren, want hij is eerder verlekkerd op vlees, pasta, roomsaus, rijst … echte boerekost en de typisch Franse keuken dus. En dan kwam ik af met zo’n vegetarisch gerechtje zonder vlees en zonder pasta!! Er zaten wel schijfjes champigons tussen en dat geeft wel een wat vlezig effect, maar het is natuurlijk niet hetzelfde. Maar missie geslaagd hoor: hij vond het zalig en sindsdien mag ik wel zeggen dat ik er een fan bij heb 😉  En ik schaam me dood, in die twee maand dat ik hem ken, is deze auberginelasagne dus het enigste ik voor hem heb gemaakt! Continue Reading

gevulde-puntpaprikas-met-quinoa-2
Lente, Lunch, Veggie, Volle granen / Peulvruchten

Gevulde puntpaprika’s met quinoasalade

Heerlijke gevulde puntpaprika’s met quinoa en veel kruiden. Ik hou echt van puntpaprika’s want je kan er zo oneindig mee variëren. Om te vullen zijn ze zalig: gehakt, quinoa of enkel groenten en je hebt snel een lekkere maaltijd. Maar ook rauw zijn ze heerlijk. Fijnsnijden en gebruiken als salsa. Dat eet ik vaak als lunch en ik noem het mijn paprikasalsa. Je kan er vanalles bij doen, maar kappertjes, olijfjes en rodewijnazijn gaan er standaard in. Continue Reading

geroosterde groenten met hummus
Big Plates / Hoofd, Groenten, Herfst, Lunch, Veggie

Geroosterde groenten met hummus en haloumi

Soms zit ik precies op een rollercoaster en snak ik naar rust. Maar op één of andere manier krijg ik die rust niet te pakken. Ik steek het op ‘my single life‘. Maar hoe fout is het niet om pas rustig te worden eens er iemand in je leven is? Ik wil die rust in mezelf vinden. En ja, er zijn momenten dat ik die rust helemaal bij mezelf vind hoor. Heel vaak zelfs. Dan geniet ik van mijn tijd alleen. Geniet ik er zelfs van om na mijn werk in een leeg huis thuis te komen. Meer zelfs, ik geniet er zo hard van om met niemand rekening te houden. Om gewoon te kunnen doen wat ik wil. Thuiskomen en niemand die op je wacht of je verwacht. Das echt zalig en bevrijdend. En net dat maakt me soms ook onrustig. Ik wil teveel doen. Er staan elke dag wel 300 dingen om mijn to-do-lijstje. Om nog maar te zwijgen van al die party’s tot in de vroege uurtjes. Dat maakt me waarschijnlijk het meest onrustig. Ik ben echt zo’n plakker geworden. Nooit naar huis komen en altijd willen blijven hangen. Nu ja … rust & onrust liggen ook gewoon dicht bij elkaar. Gewoon amuseren dan maar. Het leven gaat al snel genoeg voorbij :)

  Continue Reading
bioyoghurt-met-appel-6
Breakfast

Bioyoghurt met appel, kaneel en zadenmix

Dit ontbijt met bioyoghurt, appel, kaneel en zadenmix is een ideale start van de dag. Zaden en pitten zitten vol vezels, gezonde vetten en eiwitten en bevatten weinig koolhydraten. Ja, zaden passen perfect bij een gezonde levensstijl. Ik ontbijt al jaren met yoghurt, fruit en allemaal verschillende pitten en zaden. Meestal maak ik zelf een mix van zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad en/of chiazaad. Soms doe ik er ook nog wat goji bessen en moerbeien bij. Deze zadenmix is heerlijk als ontbijt bij een grote schep yoghurt en fruit. Meestal koop ik biologische yoghurt van Pur Natur. Vaak doe ik inkopen in de biologische winkel. Zo weet je zeker dat de koe vrolijk in de weide huppelt en dat ze melk produceert zonder vreemde stoffen erin. Daarnaast zorgt de yoghurt van Pur Natur ervoor dat je suikerspiegel stabiel blijft (waardoor je hongergevoel langer uit blijft), bevordert het de spieropbouw en is het makkelijk te verteren. Daarom maak ik vandaag een heerlijk herfstig ontbijtje met bioyoghurt, appel, kaneel en een mix van zaden en pitten. Continue Reading