stocksnap_ehs7njy7kt
Running

Let’s get personal: de verwaarloosde bikinibody van 2016

Zeker een jaar was het gelukt om mijn weegschaal te negeren. Elke morgen passeer ik ze op mijn badkamer om even te bekijken en dan gewoon zo snel mogelijk door te wandelen. Ik vond het goed zo zonder weegschaal. Want ik wil mijn humeur niet laten afhangen van een getalletje. Stiekem had ik waarschijnlijk zonder weegschaal het gevoel dat ik mezelf iets meer kon veroorloven. Niet dat ik echt moest opletten op wat ik at, want ik mag heus niet klagen. Dus dat die weegschaal het niet deed vond ik best oké. Eigenijk stond ik er vroeger ook zelden op. In de periode dat ik erg veel liep, heel weinig snackte en weinig suiker at, woog ik 53 kilo. Maar 53 kilo voor 1m75 was misschien heel mooi op een catwalk in Milaan, maar in bikini op het strand zag ik er iets minder ‘hot‘ uit. 1,5 jaar geleden ben ik terug meer gaan genieten en veel minder streng voor mezelf geworden. Ook ben ik wat meer gaan focussen op kracht- en functionele oefeningen in de fitness. Ik ging van 53 kilo naar 57 kilo. Wat eigenlijk perfect voor me is.

Maar dan was het tijd om die bestofte weegschaal weer eens van onder het stof te halen. Na bijna een jaar zonder weegschaal geleefd te hebben – onder het mom van ‘zo’n getalletje is niet belangrijk, als mijn broeken nog maar passen’ – stond daar ineens 63 op de weegschaal!!!! Oh my god! Het meeste dat ik ooit heb gewogen op de weegschaal was waarschijnlijk 58! Ik voelde wel dat ik was bijgekomen, maar een zes voor mijn gewicht had ik echt niet gedacht. Deze schok van 63 kilo heeft me echt wel opnieuw wakkergeschud!!! Oké, 63 is heus geen schande voor iemand van 1.75, maar ik had altijd zonder moeite een gewicht rond de 58 kilo gehad dus die 6 voor mijn gewicht … past echt niet bij me! 

Na even een korte zelfanalyse te doen, zag ik ook wel in vanwaar die 5 kilo extra kwam. Verklaarbaar was het dus wel. Want mijn gulzigheid is mijn ongecontroleerde zonde en mezelf bedwingen als ik eten zie, lukt me al helemaal niet. Ik nam met gemak een tweede of derde stukje taart. Wijn bij mijn eten? Tuurlijk! En een tweede flesje ook graag! Gin-tonic’SSSS als apero, off course en liefst met wat hapjes uiteraard, de vele feestjes en festivals deze zomer zijn ook niet op enkel water voorbij gegaan. En dat waren nog maar de wekelijkse calorieën die er extra bij kwamen. Want sinds ik op kantoor werk, sta ik elke namiddag aan het koffie-apparaat op zoek naar suiker. Al is het maar om even te ontsnappen van alle stress en zo’n inspuiting suiker is daar de ideale manier voor. En geef toe: koffie zonder koekjes is precies zoals een spaghetti zonder saus. En oeps … voor ik het wist had ik 8 koekjes achter de kiezen die mezelf even in een roes van rust brachten om dan keihard te beseffen: sh*t?! Dat waren gelijk… een miljoen aan calorieën. Het bleef niet bij ‘s middags snacken. Ook ‘s avonds in de zetel heb ik vaak trek in iets zoet. Pure chocolade is er altijd in huis. Ja puur, want das gezond hè maak ik mezelf wijs;) Ja, dat is ook zo, zolang je maar een klein stukje neemt hè Julie. Maar het innerlijk monstertje in mezelf kan meestal de controle niet behouden en de volledige reep gaat in 2 minuten op. Het eerste stukje eet ik nog uit smaak en geniet ik met volle teugen om die chocolade op mijn tong te voelen smelten . Maar dan … neemt mijn gulzigheid het over en slik ik – met mijn laptop op mijn schoot om vlug nog wat blogs online te zetten en ondertussen met één oor en een half oog wat tv mee te pikken – de rest van die reep chocolade in 1x door. 

Als ik daar nu ruw een berekening van maak dan zijn dat dagelijks ongeveer 1.000 kcal extra door de koekjes en chocolade in grote hoeveelheden op te eten. Reken daar die extra weekendcalorieën aan extra eten en alcohol. Dus meer dan 1.000 calorieën aan JUNK!!!! Ik ben absoluut geen voorstander van het calorieën tellen, want ik geloof dat wanneer je dagelijks de hele dag iedere calorie telt die je binnenkrijgt, je ontzettend ongelukkig wordt. Maar eens een paar dagen of weken je calorie-inname bijhouden is zo gek nog niet. Dan word je bewust van hoeveel je eigenlijk eet!! 

Hapjes Princess Train Mean

Dus voor mij is het duidelijk! Ik moet terug op de rem staan en wil heel graag onder die zes duiken. Volgens mij niet zo moeilijk als ik deze drie dingen doe:

  • Cut the crab. 1 koekje mag nog wel, maar geen hele doos! 
  • Niet meer snacken in de zetel. Enkel wat blauwe besjes, rozijnen of een handje ongebrande nootjes.
  • Sporten om mijn vetpercentage een beetje naar beneden te krijgen, want spieren wil niet niet verliezen. Ward van W-Move gaat me daarbij helpen. En als ik minder vet heb en toch boven die 6 blijf, dan is dat ook best oké. 
  • Letten op mijn porties en bewust en intens genieten van wat ik eet. 
  • Geen alcohol meer tijdens de week (in het weekend mag ik dit wel hoor 😉 !)

Voilà en nu is gewicht iets heel persoonlijk en verschillend voor iedereen. De ene voelt zich goed bij 65 … de andere bij 50! En eerlijk gezegd wil ik er ook niet teveel op focussen, hoogstens een klein beetje mijn gulzigheid onder controle krijgen waardoor ik hoop dat die 5 vanzelf wel weer verschijnt. 

Waaraan wil jij werken dit jaar? Laat het me weten via instagram, facebook of snapchat! Mocht jij hetzelfde doel hebben als ik, dan ga ik je alvast op weg proberen helpen komende weken. Like deze pagina en blijf op de hoogte van met tal van tips & healthy recipes. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Aurély 6 februari, 2017 at 21:37

    Zo leuk dat je het zal proberen ! Ik was een grote zoetbeek vroeger, nu heb ik mijn geluk gevonden met gedroogde fruit en zeker gedroogde mango ‘s avonds in de zetel, heerlijk gewoon !
    Morgen ga ik voor de eerste keer naar een personal Coach en voedingsspecialiste, ik ben echt benieuwd !

    Succes !

    • Reply Julie vwee 16 februari, 2017 at 22:13

      veel succes :)

  • Reply julie 7 februari, 2017 at 10:53

    Waauw, wat super van je om dit te delen. Zo zie je maar dat iedereen valkuilen heeft. Ik volg je ook op instagram en je ziet er fantastisch uit, ook met die 6 ervoor. Maar toch veel succes met het behalen van je nieuwe doel, ik kijk al uit naar je tips/foto’s/posts. Ze motiveren me enorm en ook je receptjes worden wekelijks geraadpleegd, dus keep up the good work!

    • Reply Julie vwee 16 februari, 2017 at 22:13

      Leuk om te horen :) super bedankt voor dit mooie compliment!!

    Leave a Reply