Foodinspiratie

Geen vetkater in december: onthoud deze geboden

De maand december vind ik persoonlijk een heel leuke, cosy maand. In huis probeer ik het warm en gezellig te maken door veel kaarsjes en mooie kerstversiering. Het is ook een maand van genieten met vrienden en familie waar meestal veel en lekker eten aan te pas komt. Voor heel veel mensen voelen die feestdagen vaak erg dubbel als het over eten gaat want het is dikwijls een OVERLOAD aan borrelen, snacken en grabbelen. De gezonde eetgewoontes en sportieve activiteiten worden al eens even opgeborgen, om dan in januari weer met goeie voornemens te komen om minder te gaan eten en meer te gaan sporten 🙂

Being healthy is a lifestyle

Deze 6 geboden kunnen helpen om geen extra kilo’s te hebben:

Gebod 1: Zeg niet: t’is al om zeep, we beginnen in januari wel weer.

We hebben Sinterklaas, kerstavond, kerstdag, oudejaar en nieuwjaarsdag. Vijf dagen waar we ons al eens een extraatje veroorloven en daar is op zich niets verkeerd mee (met mate, daar gaat het altijd om). Maar reken daar dan nog eens de weken voor Sinterklaas bij, want de marsepeinenmannetjes en chocoladepaarden staan meestal al lang voordat de Sint in het land is, uitgestald in de winkel, het voorproeven van het feestmenu, de restjes snoep, om dan nog te zwijgen van de maand januari waarbij je overal moet gaan nieuwjaren met extra koekjes en taart bij de koffie. Die opeenstapeling van wekenlang chocolade, marsepein, speculoos, vijfgangenmenu’s, voorproeven van die menu’s, de restjes van die menu’s, de extra desserten, de taart bij de koffie en het nieuwjaren in de maand januari, laten je gegarandeerd met een vetkater af te rekenen. Voor je het weet zit je in maart nog altijd met die extra kilo’s opgezadeld en ben je nog niet met jouw nieuwe voornemens om in januari opnieuw gezond te eten en meer te sporten gestart.

Geef jezelf vooraf een aantal “sinnerdays’ voor de “echte feesten”, bv. sinterklaas, kerstavond, oudejaarsavond en nieuwjaarsdag. Dat zijn vier dagen en als je het ‘zondigen’ tot deze vier sinnerdays kunt laten, dan beperk je extra kilo schade.

Gebod 2: Kiezen is niet verliezen, maar genieten 

Het voorgaande om je een aantal “sinnerdays” toe te staan, is hierop het perfecte antwoord. Maar er is meer en je kan de schade nog meer beperken door op die “sinnerdays” ook nog eens een aantal verantwoorde keuzes te maken. Je mag alles eten, maar niet altijd alles. Kies voor de dingen die jij echt het allerlekkerst vindt. Als er tien hapjes op tafel staan, kies dan het hapje dat jij het beste, lekkerst of meest verantwoord vindt en hou het bij eentje.

Kies bijvoorbeeld voor een glaasje champagne bij de aperitief en laat de wijn dan aan tafel, of doe het omgekeerd en laat die aperitief en neem dan een glaasje wijn aan tafel. Je kan ook gewoon kiezen voor 1 glaasje bubbels en dan 1 glaasje wijn aan tafel zolang alles met mate blijft.

Overdrijf niet met brood bij het eten. Een stukje brood volstaat als je het echt niet kan laten om het te laten liggen.

Gebod 3: Drank is den duvel. 

Met één glaasje alcohol is natuurlijk niets mis, maar overdaad schaadt altijd. Wissel een glas alcohol af met twee glazen water. Laat de sterke drank staan en kies voor champagne of wijn.

Gebod 4: Porties controleren 

Heb je (zoals ik) moeite om te stoppen met eten als het lekker is? Dan zijn hier enkele tips:

Zet nooit de volledige verpakking of een volledige schaal koekjes, chocolade of ander snoepgoed op tafel want alles dat in zicht ligt, steek je gemakkelijk in je mond en voor je het weet is de volledige doos of schaal op.

Als je toch snoep in huis hebt, stop het dan in een snoeplade, maar stal de snoepjes zeker niet uit in een glazen bokaal. Als je het snoep niet in het zicht ligt, word je er niet constant aan herinnerd.

Maar de beste tip is natuurlijk om gewoon geen soep in huis te halen.

Heb je eerder moeite om tijdens de hapjes, voorgerecht of hoofdgerecht niet te veel te eten dan is het belangrijk om traag en bewust te eten. Schep ook geen twee keer op, maar geniet gewoon van één bord.

Gebod 5: Beweeg

Je hoeft helemaal geen 20 km te gaan lopen na een kerstdiner, maar een goede wandeling is al heel veel. Het is trouwens ook een gezellige activiteit om met het hele gezin eens de buitenlucht te gaan opstuiven en te genieten van Q-time samen.

Gebod 6: Wees een keukenprinces in eigen keuken

Als je zelf kookt, weet je exact wat je eet. Het staat je toe om met minder boter en minder suiker te koken. Serveer extra groenten bij het hoofdgerecht en maak enkele gezonde hapjes zoals groenten met een gezonde yoghurtdip, olijven of rauwe vis. Overdrijf ook niet met de hapjes, zorg dat de gasten nog kunnen eten. Zet zeker geen chips of vette sauzen op tafel, maar kies voor groenten en gezonde lichte vinaigrettes op basis van olijfolie.

Dit is bijvoorbeeld een heel gezond hapje met rauwe zalm.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply