Running, Skinny, Workouts

Hardlopen en afvallen: de valkuilen #5

Vandaag het laatste deel over de valkuilen van hardlopen en afvallen. Het is vaak een misvatting om te denken dan je heel wat kilometers moet rennen om af te vallen.

Valkuil 5: je doet nooit aan krachttraining

Spieren helpen om calorieën en vet te verbranden. Hoe meer spieren, hoe meer je verbrandt. Wanneer je probeert om vet te verliezen, zijn spieren essentieel. Als je heel veel kilometers loopt, zal je spieren verliezen en dat vertraagt dan weer je stofwisseling.

Naast het opbouwen van spieren, zal krachttraining ook je stofwisseling gedurende 24 tot 48 uur na je workout verhogen. Dit helpt dus om meer calorieën te verbranden, zelfs al zit je niet meer in de sportschool.

Oplossing: 2-3 sessies krachttraining per week om spiermassa op te bouwen en je stofwisseling te verhogen.

Dit zijn alvast enkele van mijn favoriete workouts. Probeer ze thuis. Je hoeft er dus niet voor naar de sportschool. Wissel ze af en train elke spiergroep van je lichaam. Je hoeft er echt niet veel tijd voor te hebben. Eén filmpje van 10 à 20 minuten is ruim voldoende.

 

Wat zijn mijn drie tips om eventueel een paar kilootjes kwijt te raken?

  • Je hoeft geen uren en uren te gaan lopen om vet te verbranden. Het volstaat om gewoon in training te variëren. Loop een snelle 5K en ga de volgende training voor een rustige 10K. Plan eens een intervaltraining, je snelheid vaart er ook goed bij.
  • Afvallen wordt moeilijk als je enkel fanatiek op je eten gaat eten door bijvoorbeeld heel weinig te eten of door fanatiek te gaan sporten. Het is een combinatie van beiden. Je moet goed voedsel eten (je mag dus zeker geen honger leiden door extreem weinig te eten) en dit in combinatie met 3x in de week sporten is voldoende. Alles draait hem om BALANS. Balans tussen goede voeding en lichaamsbeweging.
  • Varieer met sport. Je hoeft niet altijd te gaan lopen. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn ook perfect en het is zelfs goed voor je lichaam om verschillende vormen van beweging te gaan combineren. Zo worden nieuwe en andere spieren aangewakkerd. Ook krachttraining is een goede keuze om cardio mee af te wisselen. Hoe meer spieren, hoe meer je ook gaat verbranden.

Letten jullie op je voeding en combineer je dat met sporten?

Volg je me al op facebook, twitter, bloglovin of instagram?

Bron: Women’s Running & Foto’s: Pinterest

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply