Running

Hardlopen en afvallen: de valkuilen

Onlangs kwam ik een heel interessant artikel tegen op Women’s Running over hardlopen en afvallen. Als ik aan een aantal vrouwen zou vragen waarom ze fanatiek joggen, zou je waarschijnlijk 9 op de 10 x horen. Om af te vallen !! Om vet te verbranden !! Vermageren !! Om die bikinibody te bekomen!! Maar is het zo simpel? En val je echt af van hardlopen? Helaas, voor degene die het zo hard hopen; je valt niet echt af van hardlopen alleen, in het begin kan je misschien een aantal kilootjes verliezen, maar op lange termijn heeft het niet zo veel zin om te lopen om af te vallen. Kijk maar eens naar de finish van een marathonwedstrijd en je zult lopers van alle maten en gewichten zien. Stop nu niet meteen met hardlopen, maar lees dit artikel eens goed door.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/ab/64/58/ab6458021aafeeab307f5ae478e1eb9f.jpg

Hardlopen en vetverbranding

Hardlopen is echt geweldig. Je kon onlangs lezen waarom ik met zoveel plezier ga joggen. Vaak schiet ons rondje hardlopen tekort als het gaat om vetverlies. Om succesvol te trainen voor bijvoorbeeld een marathon, moet je het lichaam extreem efficiënt in het hardlopen maken, zodat je die 42K mogelijk maakt met een minimum aan energieverlies.

Om te trainen voor vetverlies, moet je efficiëntie vermijden door constant nieuwe uitdagingen aan je lichaam te geven om een grote hoeveelheid energie te verbruiken. Wanneer je energie verbruikt, dan verbruik je calorieën.

Dat betekent niet dat lopers niet kunnen afvallen. Lees deze valkuilen door om te weten hoe je meer gericht kan trainen op vetverbranding.

VALKUIL 1: langdurig lopen omdat je denkt dat je minstens een uur nodig hebt om vet te verbranden

Recent onderzoek heeft aangetoond dat korte runs meer effectief zijn voor vetverbranding dan lang en langzaam lopen. Een recente studie, gepubliceerd in het American Journal of Physiology, ontdekt dat een regelmatige workout van 30-minuten resulteert in meer gewichtsverlies dan de gewone 60-minuten workouts. Aan het eind van de 13 weken durende studie, was de groep die regelmatig een workout van 30 minuten deed £ 8,8 kwijt, terwijl de groep die een uur trainde £ 8,4 verloor.

Daarnaast is in een aantal studies gebleken dat een hoge intensiteit interval training veel effectiever is voor vetverbranding dan meer statische en eentoning cardio. Een studie met een groep vrouwen die drie dagen per week 20 minuten een interval training met de fiets doen, verloren een gemiddelde van 5,5 pond zonder dieet. De andere groep die een eentonige cardio van 40 minuten fietsen deed, kreeg er gemiddeld 1 pond vet bij !!! Ik schreef onlangs ook al een blog over interval.

Tips om deze valkuil te overwinnen waardoor je toch meer vet gaat verbranden

  • Verminder uw trainingstijd met de helft en verhoog de intensiteit. Maak je training dus lastiger voor je lichaam.
  • Als je een loopband gebruikt kan je bijvoorbeeld dit doen: opwarmen door licht te joggen gedurende 5 minuten, verhoog de intensiteit door bijvoorbeeld de helling iets omhoog te doen (5 tot 10 procent) en verhoog je snelheid op een tempo dat je kan volhouden (het moet mogelijk blijven om even vol te houden). Ren een paar minuten hard en rust opnieuw enkele seconden. Herhaal dit gedurende 15 minuten.
  • Zoek een route in de buurt van uw huis met duidelijke indicatoren. Aan de watersportbaan in Gent heb je om de 100m een bordje staan waardoor je gemakkelijk aan interval training kan doen. Sprint enkele meters (of kilometers), wandel of jog naar het volgende. Blijf dit herhalen gedurende zeker 20 minuten.
  • Train je core! Als je sterkere spieren hebt, ga je automatisch meer vet verbranden.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/originals/de/d2/a8/ded2a87bdf0c99260f8c04d1d5bfe249.jpg

Volg je me al op facebook, twitter, bloglovin of instagram?

Bron: Women’s Running & Foto’s: Pinterest

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply