Running

Hardlopen in de winter: tips

We zijn er lang van gespaard gebleven en hebben heerlijke herfstdagen gekregen. Ik heb echt genoten van het hardlopen de voorbije maanden. De kleurrijke natuur was zo mooi. De bladeren die van groen naar rood en oranje kleurden en geleidelijk bruin werden. De laatste zonnestralen op mijn gezicht. Genieten van een heerlijk herfstachtig briesje op mijn rug. Ik vond het keer op keer genieten wanneer ik mijn hardloopschoenen aantrok en een rondje (of twee, of drie) in het mooie en prachtig herfstlandschap ging rennen. Ik vind dat we erg goed gespaard zijn gebleven van guur en kil herfstweer. Maar ondertussen zijn we al halfweg in de winter. En dat betekent kale bomen en donkere dagen. Gladde wandelpaden en ondergesneeuwde wegen. Donker om 17u. Een ijzige noordoosten wind om je oren. En dat vraagt cocoonen binnen. Of niet? Die hardloopschoenen blijven al eens onder de trap staan. Die bank en warm dekentje schreeuwen om binnen te blijven. Je kent dat wel. Dat stemmetje in je hoofd dat zegt dat het echt te koud is om de deur uit te gaan. Ik weet het. Het is verleidelijk om dan gewoon gezellig niets te doen.

watersportbaan hardlopen winter

Maar he? We zijn hardloopsters en gaan door weer en wind, niet?? Ik alvast wel! En ik hoop jij ook. Want hoe grijs en saai die winterse dagen wel niet zijn, des te leuker en warmer hardlopen wordt (lopen is eigenlijk het hele jaar door leuk hoor, geloof me nu maar). En ik zal zeggen hoe je die koude toch kunt trotseren.

hardlopen winter

Plan de dagen dat je wil hardlopen. Als je in de zomer drie of vier keer ging hardlopen, dan is het voldoende om in de winter twee en liefst drie keer te gaan. En doe gerust als je er vier wil van maken. Dat doe ik namelijk ook. Ik ga het liefst ’s morgenvroeg lopen, of direct na het werk. Doe je loopkledij aan op het werk en rij direct door naar je favoriete loopplekje. Het voordeel om onmiddellijk na het werk te gaan is dat je niet eerst op die bank kan gaan zitten. Je hebt helemaal geen tijd om na te denken of je nu wel of niet de deur uit zou gaan. Want die schoenen en kledij zijn nu toch al aan. ’s Morgens vind ik het ook leuk. Al is het maar omdat ik bijgod nog geen idee heb, hoe koud het wel niet is buiten.

Laagjes, laagjes en nog eens laagjes. Kledij is zo belangrijk. Zeker in de winter, pak ik mezelf goed in. Vanaf het minder is dan vijf graden doe ik meestal drie laagjes aan. Tussen de 5 en 15 graden volstaan twee lagen kledij. Als eerste laag op mijn huid doe ik een thermisch truitje aan (ik heb er verschillende van heel dik naar iets luchtiger en dunner, die ik dus kies naargelang de temperatuur buiten). Mijn tweede laag is een lichte isolerende laag en mijn buitenlaag biedt bescherming tegen regen en wind.

Bescherm je lichaamsuiteinden: warmte verlaat je lichaam via je hoofd dus ik doe altijd een muts of band aan. En ook handschoenen zijn geen overbodige luxe. Ik kan er niet tegen als mijn handen verstijven van de kou. Als het heel koud is doe ik soms twee paar handschoenen aan. Een paar dunne waar mijn vingers in kunnen en daarbovenop heb ik zo van die hele dikke handschoenen waar alleen mijn duim in vast zit. Het zijn net pannelappen en mijn vriend lacht mij keihard uit, maar ik ben achteraf zo blij dat mijn handen tijdens het lopen niet vervriezen. Voor die koude billen, heb ik nog geen oplossing gevonden, maar daar zit ik ook niet zo mee in. Misschien een extra panty onder je loopbroek doen.

Hydrateer. Je hebt het minder snel door maar ook in de winter zweet je en moet je eigenlijk water aanvullen. Ook je huid kan extra vocht gebruiken. Ik durf wel eens vaseline op enkele koude gevoelige plaatsjes wrijven. Vorig jaar had ik last van een enorm droge plek rondom mijn oog van de koude en de wind. Gewoon een stipje vaseline aansmeren en het helpt al heel wat. En die lippen ook niet vergeten in te smeren.

Warm up in warmte. De eerste 10 minuten zijn meestal het koudst, daarna wordt je lichaam warm van de beweging. Doe thuis een kleine warming-up en het wordt minder erg om naar buiten te gaan. Ik doe voor ik ga lopen eerst nog een sessie buikspieroefeningen.

Loop rustig en breek vooral geen records. Wees voorzichtig. Bij ijzige dagen hoef je vooral geen records te breken. Uitschuiven is zo gebeurd. Gewoon een rustig tempo is meer dan genoeg.

Heb je het nog altijd lastig om bij koud weer in die loopkleren te duiken? Bedenk dan dat je maar voor een kort rondje naar buiten gaat. Ik weet niet hoeveel je gewoon bent om te lopen. Maar stel dat je vaak 10 kilometer loopt, plan dan een korte run van 5 kilometer. En wie weet, gaat het beter dan verwacht en doe je er nog een extra rondje bij.

En tot slot. Just do it en ENJOY !!!!!

Lopen jullie in de winter?

IMG_1326_2

Volg je me al op facebook, twitter, instagram en bloglovin

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Heleen 5 februari, 2015 at 09:26

    Ha! Nu heb ik ongelooooofelijk veel zin om te gaan rennen buiten, jammergenoeg heb ik nog een werkdagje te gaan:)

  • Reply jessica 5 februari, 2015 at 10:38

    Hallo ,

    Wat vind jij de beste ondergrond om op te lopen ? ik loop ook zeker drie keer per week . ben naar een sportdokter geweest en hij heeft een loopschema voor mij opgesteld . de laatste dag in de week moet ik altijd 1u30min lopen , dit is vrij lang maar het is a

  • Reply jessica 5 februari, 2015 at 10:41

    aan een traag tempo omdat ik in een bepaalde hartslagzone moet lopen . ik kan dus gerust dat 1u30min uitlopen . sinds ik dat heb gedaan ben ik ook wel geblesseerd šŸ™ scheenbeenvliesontsteking blijkbaar , pijnlijk en niet meer kunnen lopen en rusten . ik heb nog goed loopschoenen en ben ook gaan zien voor steunzolen , deze heb ik volgende week dus kijk er echt naar uit er terug in te vliegen , maar ik twijfel nog over bepaalde ondergrond om op te lopen welke dat nu juist de beste is .. ik heb al schors geprobeerd , dit gaat wel maar is redelijk glad in de winter als het vriest en het is ook vrij vermoeiend , en nu loop ik op een piste met grind , en dat gaat vrij goed maar ik weet niet of het goed is voor men been ?
    heb je daar tips voor ?

    Grts Jessica

    • Reply julivwee 5 februari, 2015 at 17:31

      Hey Jessica! Ik heb ook steunzolen. Probeer wel heel goed op te letten dat ik regelmatig nieuwe loopschoenen koop. Zelf loop ik altijd op een zachte ondergrond. Hier in Gent aan de watersportbaan is het schors/turf. Ik vind dat best makkelijk lopen. Het is een beetje wennen denk ik. Voor je knieƫn en benen alvast veel beter. Zelf en ik nog nooit geblesseerd geweest. Mijn tips: heel goede schoenen kopen en zeker niet op versleten schoenen blijven lopen en ook genoeg rusten.

      • Reply jessica 5 februari, 2015 at 20:57

        Super ! Mercikes voor de tips !! X

  • Reply Sanne 5 februari, 2015 at 18:27

    Rechtstreeks na het werk gaan… die ga ik onthouden!:-)
    Bedankt trouwens, ik heb al heel veel van je blog opgestoken, looptips Ć©n receptjes!

  • Reply 4Balou 8 februari, 2015 at 10:09

    Wat een handige tips! Ik ren nu 3,5 maand en moet zeggen dat ik elke keer trouw 2x in de week ben gaan rennen. Deze wordt het zelfs drie keer – ik ben op dit moment mijn yoghurt aan het eten en ga zo lekker een stukje rennen =) Ik denk alleen wel dat ik iets van handschoentjes ga kopen met dit koude weer, dat lijkt me toch wel prettig.. Leuke blog heb je!

    http://www.bloglovin.com/blogs/4balou-13049789

  • Leave a Reply