Salads, Volle granen / Peulvruchten

Linzen met groene kool, spinazie en pancetta

Dit gerecht is ontstaat doordat mijn vriendin zei dat ze linzen met groene kool en pancetta had klaargemaakt en ik vond die combinatie wel leuk en lekker klinken, daarom heb mijn eigen versie van haar recept gemaakt. Linzen hebben een beetje een slechte reputatie, maar ondertussen zijn peulvruchten al veel populairder gewoorden. Zijn zijn ook heel lekker en kunnen prima een een stukje vlees vervangen. Linzen zijn vetarm en rijk aan eiwitten. Ze bevatten meervoudige koolhydraten, vitamine B, calcium, magnesium, ijzer, kalium en zink.

linzen met groenkool en pancetta

LINZEN MET GROENE KOOL, SPINAZIE EN PANCETTA
Print
Ingrediënten voor 2 personen
  1. 1/2 groene kool, in fijne reepjes
  2. 100 g jonge spinazie, grof gehakt
  3. 100 g linzen (rood of bruin)
  4. 50 g pancetta, in reepjes
  5. 15 zwarte olijven, ontpit, gehalveerd
  6. 2 lente-uitjes, gesnipperd
  7. 1 teentje knoflook, fijngesnipperd
  8. olijfolie
  9. sap van 1/2 citroen of witte wijnazijn (of beide)
  10. 150 ml groentebouillon
  11. peper & zout (fleur de sel)
  12. gedroogde oregano
  13. afwerking: platte peterselie en parmezaanse kaas
Bereiding
  1. Verhit olie en een klein beetje boter in een pan met dikke bodem en fruit daarin de lente-uit, knoflook en fijngesneden boerenkool. Roer af en toe. Kruid af met peper en zout.
  2. Voeg de linzen toe. Blus met citroensap (of witte wijnazijn) en voeg de bouillon toe. Breng aan de kook. Draai het vuur laag en laat het geheel 20 à 30 minuten sudderen. Indien de linzen en groene kool nog niet gaar zijn, voeg nog wat bouillon toe en laat sudderen tot alle ingrediënten gaar zijn.
  3. Bak de pancetta in een droge pan of in de oven krokant. Voeg net voor het serveren de olijven, platte peterselie en grofgehakte spinazie toe. Kruid met oregano, peper en fleur de sel. Werk af met wat olijfolie extra vierge en parmezaanschilfers.
  4. Tip: als je bruine linzen neemt, is het beter om ze eerst even te laten weken in water. Rode linzen hoef je niet te weken. Een uurtje weken is voldoende om de kooltijd te beperken en de verteerbaarheid te verbeteren.
  5. Tip: voor een krokantje in de linzensalade, kan je wat hazelnoten roosteren en die grof hakken en dan aan de linzen toevoegen.
Hapjes Princess http://www.hapjesprinces.be/

Tip: als je bruine linzen neemt, is het beter om ze eerst even te laten weken in water. Rode linzen hoef je niet te weken. Een uurtje weken is voldoende om de kooltijd te beperken en de verteerbaarheid te verbeteren. 

Tip: voor een krokantje in de linzensalade, kan je wat hazelnoten roosteren en die grof hakken en dan aan de linzen toevoegen. 

2014-02-10 19.13.12

 

linzen met groene kool en pancetta

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply Cuisine de Clementine 6 maart, 2014 at 18:09

    Lijkt me heerlijk! Ik ben gek op linzen dus ga dit zeker proberen. Liefs, Diane

    • Reply julivwee 6 maart, 2014 at 20:49

      Leuk te horen !!! Jouw blog is super leuk trouwens 🙂 Groetjes Julie

  • Reply Elina 7 maart, 2014 at 13:13

    Bedankt weer voor een topidee! Ben ontzettend gek op linzen en maak er vaak soep van, maar ik weet mij ook vaak geen raad met kool dus dit ga ik zeker proberen.

    In de 4e regel staat alleen gewoorden i.p.v. geworden, misschien even veranderen.

    Liefs Elina

  • Reply Remy | BakingBeautyNL 11 april, 2014 at 14:32

    Wauw!! Deze ga ik eens proberen…
    Ik zie zo veel lekkere gerechten op je site!
    Je site heb ik genoteerd en ga er zeker vaker op kijken.

    • Reply julivwee 14 april, 2014 at 15:41

      Bedankt voor je leuke reactie! de jouwe ook net eens gaan checken. Top 😉 !

  • Reply Remy | BakingBeautyNL 11 april, 2014 at 14:33

    Ow, ik zie dat de foto van mijn vriendin automatisch in beeld komt, das niet de bedoeling 🙂

    • Reply julivwee 14 april, 2014 at 15:39

      Ja ik weet echt niet hoe ik dat moet oplossen. Geen idee hoe dat komt. Heb jij ervaring daarmee? Want ik zie dat je zelf ook een blog hebt.

    Leave a Reply