group-1-min
Running

Looptips van Jeroen D’hoedt (Asics atleet)

Enkele weken geleden was ik aanwezig op de opening van de nieuwe Asicswinkel in Brussel. Je weet als geen ander dat ik echt een runaholic ben, daarom was dit event op mijn lijf geschreven en deel ik graag enkele hardlooptips van Jeroen D’hoedt.

Hallenaar Jeroen D’hoedt (1990) is ondertussen al 7 jaar ASICS atleet. Hij legt zich vooral toe op de 1500m & 3000m Steeple. Hij is regerend Belgische kampioen veldlopen en was op datzelfde event Europees Kampioen U20 in 2009. In 2016 nam hij deel aan de Olympische Spelen van Rio waar hij 37ste finishte op de 3000m steeple.

asicsbxl_store-46-min

asicsbxl_store-56-min

  1. Plan je een trainingssessie in? Zorg dan dat je een uur ervoor iets eet. Belangrijk, experimenteer! Wat je kan verdragen is voor iedereen verschillend. Jeroen zijn aanraders: banaan, peperkoek (mag met parelsuiker voor de liefhebbers), Nic Nacs, (zelfgemaakte) mueslirepen, havermoutrepen, … Vuistregel: Let op het vetgehalte: max. 10g vet op 100g. Dan zit je goed.
  2. Nuchter lopen is een efficiënte manier om de feestkilo’s te verliezen of scherper te staan. Het stimuleert het metabolisme. Tip drink en eet ervoor iets kleins (zie hierboven). Indien je langer wil lopen dan 40/45 minuten een volwaardig ontbijten aan te raden. Je lichaam zoekt tijdens het lopen naar energie, maar als je nog niet gegeten hebt, kan je lichaam geen energie opdoen uit voedselopname. Je lichaam zal dus andere bronnen aanspreken.
  3. Ontbijt! Havermout en kwark zijn de winnende combinatie. Varieer met seizoensfruit, honing en noten (= ideaal om gezonde vetten binnen te krijgen). Kwark bevat net iets meer proteïnen dan yoghurt of melk, maar die laatsten kunnen natuurlijk ook.
  4. Hydrateer! Altijd en overal. Staat er een langeafstandsloop op je agenda? Zorg er dan voor dat je de dag voordien genoeg vocht opneemt. Probeer na de inspanning 120% tot 150% van het verloren vocht terug aan te vullen binnen de 4 tot 6 uur.
  5. Dure shakes zijn niet altijd beter. Een goede chocomelk doet wonderen na je training. Die neem je het beste aansluitend op je training in, zo worden de proteïnen (=goed voor het spierherstel) het beste en snelste opgenomen.
  6. Een lekker en welverdiend pak friet na je wedstrijd stel je beter met een dagje uit. Na een wedstrijd moet je lichaam recupereren en heeft het nood aan gezonde voedingsstoffen.

Zin om eens een bezoekje te brengen aan de nieuwe Asics winkel? Hier moet je zijn: Gulden-Vlieslaan 12, Brussel. 

Het is trouwens een prachtige buurt om eens een uitstapje naar Brussel te maken.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply