Skinny, Veggie, Volle granen / Peulvruchten, Zomer

Zomerse quinoasalade

Deze zomerse quinoasalade is echt de zomer op je bord. Quinoa is een plant die al meer dan 5.000 jaar gecultiveerd wordt door indianenstammen op de hoogvlaktes van de Andes in Bolivië. Het graan wordt wel eens ‘de moeder der granen’ genoemd omwille van haar uitzonderlijk hoge voedingswaarde. Quinoa zit boordevol proteïnes. Met een eiwitgehalte van 16,2 procent steekt het met kop en schouders uit boven tarwe (14 procent) en rijst (7,5 procent). Belangrijk is ook dat de eiwitten in quinoa alle essentiële aminozuren in de juiste verhouding hebben. Eiwitten zijn samengesteld uit een twintigtal aminozuren. Acht daarvan moeten mensen uit voeding halen, omdat ons lichaam die zelf niet aanmaakt. In quinoa en soja zijn wél al die essentiële aminozuren aanwezig! Bovendien zijn de quinoa-eiwitten beter verteerbaar. Is dat geen goede reden om quinoa is meer op het menu te zetten?

quinoasalade zomer

ZOMERSE QUINOASALADE
Print
Ingrediënten voor 2 à 3 personen
  1. 200 g quinoa + dubbele hoeveelheid groentebouillon
  2. 1/2 rode ui, fijngesneden
  3. 1 rode paprika, geschild, zaadjes verwijderd, fijngesneden
  4. 1/4 komkommer, zaadjes verwijderd, in blokjes
  5. 250 g geroosterde tomaten
  6. handje zwarte olijven zonder pit, gehalveerd
  7. 4 artisjokharten, uit blik, fijngesneden
  8. 3 lente-uitjes, fijngesnipperd
  9. zeste en sap van 1/2 limoen
  10. olijfolie
  11. peper & grof zout
  12. verse groene kruiden: basilicum, bieslook, platte peterselie, munt, fijngesnipperd
  13. optioneel: 3 ansjovisfilets, op olie
Bereiding
  1. Roosterde de tomaten zoals hier. Deze keer heb ik de kerstomaten gehalveerd en in een ovenschaal gelegd. Ik doe er dan altijd een geplet teentje knoflook bij, enkele takjes verse tijm en wat gedroogde kruiden zoals oregano en basilicum. Kruid met peper en grof zout. Doe er een scheutje olijfolie en een beetje balsamico op en zet de ovenschotel in een warme oven op 150°C gedurende minimum 60 minuten. Ze mogen er gerust ook langer in. Haal ze uit de oven en laat dan wat afkoelen.
  2. Kook de quinoa gaar zoals op de verpakking. Ik spoel de quinoa eerst onder koud water. Doe ze in een kookpot met een dubbele hoeveelheid groentebouillon en kook gaar in ongeveer 12 à 15 minuten. Als ze ziet dat de quinoa alle bouillon heeft opgeslorpt doe er dan wat extra bouillon bij. De quinoa is klaar als de graantjes precies zo wat open geploft zijn.
  3. Ondertussen maak je de salsa. Snipper de rode ui, pijpajuin, komkommer, paprika, artisjok en olijven fijn. Doe ze in een mengschaal. Kruid met peper & grof zout. Als je wil kan je er ook wat fijngesneden ansjovis bij doen, maar da hoeft helemaal niet. Wees dan wel voorzichtig met zout want ansjovis is al zout en smaakt vrij goed door.
  4. Snipper de verse groene kruiden fijn en doe ze erbij. Meng alles goed.
  5. Doe er de geroosterde tomaten bij en een beetje jus van de tomaten. Proef en kruid indien nodig bij of voeg nog wat extra sap van de tomaten toe of gewoon wat olijfolie. Werk af met de wat zeste en het sap van de limoen.
Hapjes Princess http://www.hapjesprinces.be/

 
Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Laurien 2 januari, 2016 at 21:07

    Ook heerlijk met wat feta bij, volwaardige vegetarische maaltijd zo! šŸ™‚

  • Leave a Reply